Monday, April 16, 2007

Banyak Ceramah Agama Belum Capai Piawaian Ilmu...

DALAM satu persidangan tertutup yang saya diminta membentangkan kertas kerja, beberapa orang ‘yang tidak sebarangan’ dari berbagai-bagai negeri mengkritik program-program agama televisyen (tv) kita. Ada yang menyifatkan ahli-ahli panel ceramah agama itu seakan-akan pelawak atau badut. Ucapan mereka dikatakan sekadar lawak jenaka atau cerita untuk kesukaan budak-budak. Tidak ada nilai ilmiah dan kekuatan menyelesaikan masalah umat yang menampakkan kematangan Islam.
Saya katakan, barangkali kritikan itu terlalu keras, juga tidak semua penceramah yang demikian. Namun kritikan seperti itu tidak boleh dinafikan. Kadangkala penyampaian agama oleh sesetengah pihak tidak memperlihatkan kehebatan isi ajaran Islam. Banyak perbincangan dalam saluran-saluran televisyen amat tidak mencapai piawaian yang sepatutnya bagi agama ini.
Siaran-siaran itu dipancarkan ke seluruh negara. Malangnya standard penerangan sesetengah penceramah belum mencapai tahap ‘sekolah menengah’ sedangkan tahap pendidikan rakyat sudah meningkat.
Rasa-rasanya program agama kita masih ke belakang. Maka jangan hairanlah jika ia kurang mendapat perhatian daripada generasi baru yang sudah terdedah dengan dunia yang rencam dan cabaran yang pelbagai.
Malanglah jika modal sesetengah penceramah agama ialah maklumat yang dikutip dari apa sahaja bahan yang sampai. Ibarat kata, membujur lalu, melintang patah. Mereka tidak mempunyai kekuatan ilmiah dan minda dalam menilai dan menapis fakta. Maka, semua yang dibaca dianggap benar dan disampaikan. Sehingga buku palsu Dialog Nabi s.a.w. dengan iblis dipercayai. Antaranya, konon baginda Nabi s.a.w bertanya iblis, “apakah tempat yang paling engkau suka?” Jawab iblis, “panggung wayang.” Walaupun, penceramah mungkin mempunyai tujuan tertentu namun kepalsuan adalah musuh agama ini.
Pada zaman Nabi belum ada panggung wayang. Bagaimana istilah ini muncul? Sudahlah cerita-cerita dalamnya tidak mempunyai sanad yang diterima, ditambah lagi dengan kebodohan jalan cerita yang boleh menyebabkan generasi berakal menolak agama. Padahal itu bukan fakta agama. Al-Quran tidak menyebut peralatan senjata moden, sebaliknya menyebut kuda, bagi memahamkan senjata terbaik ketika itu. Mana mungkin hadis menyebut istilah yang tidak wujud di zaman tersebut.
Ada yang membawa cerita, kononnya wali tertentu bersolat 1,000 rakaat semalam. Adakah satu malam mempunyai 1,000 minit untuk bersolat 1,000 rakaat selaju seminit satu rakaat? Jika diambil pukul 8 malam sehingga 6 pagi, baru 600 minit! Mampukah dia melakukan 1,000 rakaat? Matematik sekolah rendah pun dapat memikirkannya. Sedangkan Rasulullah menurut Aisyah dalam riwayat yang sahih bahawa solat malam baginda tidak melebihi 11 rakaat.
Benarlah kata sesetengah sarjana hadis: Apabila engkau melihat sesebuah hadis menyanggahi logik, menyalahi manqul (al- Quran) dan bertentangan dengan usul-usul Islam, maka ketahui ia hadis palsu (Al-Sayuti, Tadrib al-Rawi, Beirut: Dar al-Fikr).
Fenomena ini bukan sahaja berlaku dalam televisyen bahkan di luar. Masih ramai ustaz yang kadangkala bermodalkan cerita dongeng dan kartun. Di samping riwayat Israiliat dan hadis-hadis palsu yang dibaca di dalam masjid dan surau, mereka menokok tambah kejadian-kejadian pelik.
Cerita mayat jadi itu dan ini menjadi modal murahan. Tidak dinafikan Allah mampu melakukan segala-galanya, namun sejarah menunjukkan Allah tidak bertindak demikian kepada umat Nabi-Nya yang akhir, tidak seperti umat sebelumnya. Kalau Allah mahu, tentu mayat Abu Jahal atau Abu Lahab terlebih dahulu akan menjadi contoh. Dua tokoh kekufuran itu tidak juga mati terkejut atau kerana penyakit misteri disebabkan kejahatan mereka sebaliknya kaum muslimin yang berjihad dan menghapuskan mereka di medan pertempuran.
Islam meminta usaha, bukan menunggu tindakan Allah. Firman Allah mengenai cabaran musyrikin terhadap Nabi (maksudnya): Dan mereka berkata: Kami tidak sekali-kali akan beriman kepadamu (wahai Muhammad), sehingga engkau memancarkan bagi kami mata air dari bumi. Atau (sehingga) engkau mempunyai kebun dari pohon-pohon tamar dan anggur, kemudian engkau mengalirkan sungai-sungai dari celah-celahnya dengan aliran yang terpancar terus-menerus. Atau engkau gugurkan langit berkeping-keping ke atas kami, sebagaimana yang engkau katakan (akan berlaku); atau (sehingga) engkau bawakan Allah dan malaikat untuk kami menyaksikannya. Atau (sehingga) engkau mempunyai sebuah rumah terhias dari emas; atau (sehingga) engkau naik ke langit; dan kami tidak sekali-kali akan percaya tentang kenaikanmu ke langit sebelum engkau turunkan kepada kami sebuah kitab yang dapat kami membacanya. Katakanlah (wahai Muhammad): “Maha Suci Tuhanku! Bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi Rasul?” Dan tiadalah yang menghalang orang- orang musyrik itu dari beriman ketika datang kepada mereka hidayah petunjuk, melainkan (keingkaran mereka tentang manusia menjadi Rasul, sehingga) mereka berkata dengan hairan: “Patutkah Allah mengutus seorang manusia menjadi Rasul?” (al-Isra’: 90-94).
Demikian dahsyat cabaran mereka, baginda tidak menyahutnya, kerana bukan itu kehendak Allah. Mereka meminta langit berkeping-keping menimpa kepala mereka, namun baginda menjawab, “Aku hanya seorang insan yang diutuskan menjadi rasul.” Allah s.w.t. yang maha bijaksana tidak pula memusnahkan kaum musyrikin dengan apa yang mereka minta.
Apa yang pelik sesetengah ustaz atau penceramah agama membawa cerita yang jauh berbeza dengan tabiat sirah Nabi dan para sahabat. Kononnya mayat jadi begini kerana tidak ke masjid, terlalu kedekut dan seumpamanya. Yang ini pula tangannya lumpuh atau berpenyakit badan kerana tidak pergi haji. Boleh jadi seseorang yang sakit itu kafarah Allah ke atasnya kerana dosa tertentu dan di atas hikmah lain.
Ramai yang beriman lagi soleh juga sakit. Adapun cerita mayat jadi itu dan ini, kebanyakannya andaian atau tokok tambah. Apa yang membimbangkan, ada media massa menjadikan tajuk-tajuk sebegini bagi menarik pembaca. Ada orang bukan muslim membaca dan berkata: “Teruknya orang Islam, mati macam-macam jadi. Kita yang awak katakan kafir pun tidak jadi macam itu. Kalau macam ini takut kita hendak masuk Islam. Bahaya! Nanti tuhan selalu marah, mati pun tak boleh senang.”
Lebih mendukacitakan, sebahagian penceramah menjadikan masjid dan surau sebagai platform mengiklankan barang-barang jualan mereka, yang disokong oleh dalil-dalil yang kebanyakannya tidak benar. Akhirnya masjid menjadi pusat iklan barangan pihak-pihak tertentu sedangkan peniaga-peniaga lain tidak ada peluang. Kalau satu syarikat diizinkan, mengapa syarikat lain tidak? Jika semuanya diizinkan, jadilah masjid bagaikan ‘pasar lambak’. Barangkali inilah hikmat baginda Nabi menyebut: “Jika kamu melihat seseorang menjual atau membeli di masjid, maka katakanlah: Allah tidak akan menguntungkan perniagaanmu.” (Riwayat al- Tirmizi, disahihkan oleh al-Albani).
Malangnya bagi kita, siapa yang dinobatkan sebagai ‘ustaz’, tentulah tahu semua benda dalam agama. Padahal, Islam begitu luas lagi ilmiah. Mana mungkin hanya bergelar ustaz dia menguasai disiplin-disiplin yang hebat tanpa kajian yang mantap. Adakah dianggap pengkaji Islam jika sekadar mencetuskan beberapa lawak jenaka atau petua suami isteri?
Dalam sejarah, para ulama hadis mengingatkan umat Islam tentang bahayanya golongan qussas dan wu’adz. Mereka ini antara yang berperanan mewujudkan hadis palsu atau menyebarkannya. Melalui mereka tersebarnya Israiliat, petua-petua khurafat dan cerita-cerita karut yang disandarkan kepada tokoh itu dan ini.
Secara ringkas kita terjemahkan wu’adz dan qussas sebagai para penceramah agama dan tukang cerita.
Mungkin kita akan bertanya, adakah bahaya? Tidakkah mereka memberi nasihat di masjid dan surau? Orang ramai pula mendapat manfaat. Kita katakan, bahayanya bukan kerana mereka memberi nasihat tetapi isi kandungan agama dalam ucapan mereka banyak yang tidak benar.
Kita sedar bukan semua penceramah begitu. Ramai juga yang berhati-hati dalam penyampaian maklumat dan hadis-hadis. Namun lebih ramai penceramah hanya memikirkan apa yang disukai pendengar.
Kata Dr. Nasir bin ‘Abd al-Karim al-‘Aql: “Qussas mereka itu adalah wu’azd yang mengadakan majlis-majlis untuk memberi nasihat, yang mana ia menyanggahi majlis ilmu. Mereka memberi nasihat kepada orang ramai dengan pelbagai hikayat, israiliat dan seumpamanya yang tidak ada asal-usulnya atau palsu atau apa yang akal tidak dapat memikirkannya.” (Al-Ahwa’ wa al-Firaq wa al-Bida’ ‘ibr Tarikh al-Islam, m.s. 44, Riyadh: Dar al-Watan).
Sepatutnya majlis-majlis nasihat mestilah berteraskan ilmu yang tulen.
Kata al-Imam Ibn Jauzi (meninggal 597H) ketika mengulas mengenai tipu daya iblis terhadap wu’adz dan qussas ini: …maka golongan awam dan wanita begitu suka kepada mereka. Lantas orang ramai tidak lagi sibuk dengan ilmu sebaliknya berpaling kepada cerita-cerita dan perkara yang diminati oleh orang yang jahil. Maka timbullah pelbagai bidaah dalam bidang ini… di kalangan mereka ada yang memalsu hadis-hadis dalam al-targhib (menggalakkan ibadah) dan al-tarhib (menakutkan orang ramai terhadap maksiat).
Iblis menipu mereka lalu mereka berkata: tujuan kami ialah untuk menggalakkan orang ramai kepada kebaikan dan menghalang mereka daripada kejahatan. Ini adalah penambahan mereka terhadap syariat. Justeru dengan perbuatan ini, syariat pada sisi mereka adalah cacat dan berhajatkan kepada penyempurnaan. Mereka lupa sabda Nabi, Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka. (Ibn Jauzi, Talbis Iblis, m.s. 143, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Adalah juga menyedihkan jika ada pihak menganggap, ceramah agama sebagai sumber mengumpul kekayaan. Maka dia mencetuskan apa yang dirasakan boleh menghasilkan duit. Lalu dia mengorbankan ilmu dan fakta hanya kerana harta. Kata al-Syeikh Muhammad ‘Ajjaj al-Khatib: “Kebanyakan qussas (tukang cerita) hanya pentingkan orang ramai berkumpul kepada mereka. Maka mereka pun mencipta hadis apa yang boleh disukai dan membangkitkan jiwa orang ramai, menggerakkan perasaan dan memberikan harapan. Di kalangan para qussas ada yang melakukan itu semua demi untuk memperoleh habuan dan faedah daripada pendengar. Kebanyakan bala datang daripada mereka. Mereka berdusta kepada Nabi dan tidak menganggap itu sebagai dosa dan pembohongan. Peliknya, mendukacitakan – mereka memperoleh pula telinga-telinga yang sudi mendengar, membenar dan membela mereka. Ini disebabkan kejahilan orang awam yang tidak mementingkan kajian dan penelitian.” (Muhammad ‘Ajjaj al-Khatib, Usul al-Hadith, m.s. 424, Beirut: Dar al-Fikr)
Inilah hakikat yang berlaku. Entah berapa ramai penceramah tidak meneliti kedudukan fakta-fakta yang dikemukakan. Apa yang mereka pentingkan ialah jemputan orang ramai dan kesudian mereka untuk mendengar. Sebab itulah pada zaman dahulu Ibn ‘Umar mengarahkan agar pihak berkuasa mengeluarkan mereka dari masjid dan ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz memenjarakan mereka dan sesiapa yang duduk dalam majlis mereka. (Lihat: Nasir bin ‘Abd al-Karim al-‘Aql, Al-Ahwa’ wa al-Firaq wa al-Bida’ ‘ibr Tarikh al-Islam, m.s. 44.).
Kesalahan mereka bukan kerana memberi nasihat kepada orang ramai tetapi menyebarkan perkara-perkara palsu.
Menyandarkan maklumat palsu kepada Islam amat haram. Malangnya perkara yang diharamkan berlaku di masjid-masjid. Kata al-Syeikh Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah (ulama hadis al-Azhar): “Masih ada para penceramah yang tidak ada ilmu hadis sama ada ilmu riwayat atau dirayah (mengenai teks hadis). Mereka hanya membaca hadis apa yang mereka hafal dan dari tulisan-tulisan tanpa mengetahui kedudukan hadis itu. Apa yang mereka pentingkan hanyalah reda orang ramai.
“Lalu mereka menyebut perkara yang berlebih-lebih, pelik dan ajaib yang Islam tiada kaitan. Mereka ini sepatutnya dihalang dari berceramah, memberi nasihat dan bertazkirah.” (Abu Syahbah, al-Wasit fi ‘Ulum wa al-Mustalah al-Hadith, m.s. 322, Kaherah: Dar al-Fikr al-‘Arabi).



Oleh: SS. Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

Mufti Kerajaan Negeri Perlis.

No comments: