Wednesday, October 10, 2007

Alhamdulillahh..

Alhamdulillah.. Puji dan syukur hanya layak buat Allah SWT atas kurniaan umur yang masih sempat mengharungi Ramadhan kali nih.. Walaupun agak sibuk luar biasa bermula awal Ramadhan hingga ke pertengahan, namun separuh kedua ramadhan ini tahap kesibukan semakin beransur kurang. Pastinya malam ini merupakan antara malam2 terakhir Ramadhan yang akan kita rebut bersama pada tahun ini... Alangkah bertuahnya orang yang dapat merebut keseluruhan tawaran Ramadhan ini...!

Ada beberapa isu menarik berlaku pada minggu ini. Antaranya angkasawan pertama negara yang akan berangkat ke ISS pada malam ini. Sejarah pastinya terlakar gemilang menyaksikan Dr Sheikh Muszaphar Shukor bersama 2 lagi angkasawan Rusia dan Amerika meluncur ke angkasa menggunakan Rokert Soyuz dari Kazakhstan. Cuma yang lebih penting dan membanggakan adalah kenyataan beliau yang menjadi saksi bahawa beliau tidak lupa diri sebagai seorang Muslim.

Kenyataan yang disiarkan oleh RTM1 melalui perbualan telefon memberi kelegaan kepada kita seluruh umat Islam di Malaysia. Beliau dengan tegas berjanji akan meneruskan ibadah puasa dan dan solat semasa diangkasa nanti. Bagaimana caranya, kita pasti Majlis Fatwa Kebangsaan telah memutuskannya dan telah diserahkan kepada beliau seperti yang kita ketahui suatu masa dahulu.

Amat sukar pada hari ini untuk dapat kita ikuti kenyataan2 meyakinkan dari orang Islam seperti ini. Dalam suasana rakan2 sebaya kita semakin lalai sehingga roh Ramadhan pun sudah hilang dari jiwa nurahi mereka. Tatkala aku berbuka puasa diluar semalam, kelihatan banyak 'couple2' orang kita yang turut sama menunggu untuk berbuka. Tanpa segan silu, bertepuk tampar dihadapan khalayak ramai. Aurat tak yah cakap la.. Tiba2 masa nk bukak posa angkat tangan baca doa... Bukankah lebih manis andainya tatkala memohon sesuatu dari Allah kita dalam keadaan menutup aurat untuk menepati kehendakNya?

Semasa kami bergerak pulang, mereka masih lagi bergelak ketawa seolah2 tidak tahu waktu maghrib begitu singkat..

Inilah fenomena yang meresahkan.. Namun kita bersyukur atas janji Dr Sheikh Muszaphar ini. Harapan kita beliau diberikan kekuatan untuk melaksanakan apa yang dijanjikan. Semoga ia menjadi contoh juga kepada 2 lagi angkasawan luar akan betapa Islam itu sesuai walau dimana kita berada..

Wallahua'lam.

No comments: